top of page

Amsterdam med barn–dag 2

Sista dagen i Amsterdam stannade vi på hotellet en stund på förmiddagen. Barnen ville bada i poolen och jag passade på att jobba med manuset. När vi checkat ut hittade vi ett supermysig café som serverade pannkakor, club sandwich och sallader. Bästa stället hittills enligt barnen och vi stannade länge och beställde även in enorma tårtbitar.

Planen för dagen var att besöka Anne Franks museum men när vi kom fram till museet, efter en lång och ganska vindlande promenad, visade det sig att det var fullbokat ända fram till juli. Man måste med andra ord vara ute i god tid för att ha en chans att besöka museet.

Har pratat om Anne Frank med barnen och de var väldigt engagerade och ville veta mer. Både Alex och Isabelle vill läsa Anne Franks dagbok så den kommer jag att köpa när vi kommer hem.

Sista dagen såg vi ännu mer av Amsterdam och det är verkligen en underbar stad. Så pittoresk med fullsatta caféer längs gator och kanaler. Blommor och träd överallt och ett myller av människor.

I Amsterdam tar de flesta sig fram till fots eller cykel och flera gånger fick vi hoppa åt sidan för att inte bli påkörda av en cykel (vårt fel). Till skillnad från Sverige har nästan ingen cykelhjälm och det stod cyklar parkerade överallt. Flera av dem var även dekorerade med blommor.

Vid fyra var det dags att bege sig till tågstationen för att ta tåget till Paris. Tåget tar bara några timmar mellan Paris och Amsterdam och är ett perfekt sätt att resa på. När vi kom till stationen fick vi reda på att vårt tåg var inställt – lite panik – men efter ett tag blev vi informerade om att alla skulle åka med tåget som gick mot Paris en timme senare.

Var lite nervös ett tag då jag var ensam med fyra barn, perrongen var full av folk och sittplatserna inte längre gällde (snarare djungelns lag). Sa till Isabelle och Ville att de skulle skynda på tåget och ta platser till alla medan jag och Alex tog väskorna och hade koll på Max. Det var verkligen full kalabalik på perrongen och när tåget kom och vi väl var på plats (vi fick platser allihop) så visade det sig att vi hamnat i första klass. Vågade inte flytta på oss eftersom jag gissade att vi skulle få stå om vi försökte leta reda på en andraklassvagn. Som tur var kom Patrik på samma tåg som oss ( i och med alla förseningar slog de ihop flera tåg och Patrik kunde hoppa på efter några stationer) och vi kunde även sitta kvar. Det blev en oväntat trevlig resa till Paris :)