top of page

Sluta prokrastinera – 5 bra tips


Prokrastinera

Foto: Unsplash.com


Jag tror jag har skrivit om det här förut. Om att prokrastinera. Jag skrev till och med en artikel om prokrastinering för Di Lördag för länge sedan då jag intervjuade två personer som skrivit en bok om ämnet.

En av orsakerna till att vi prokrastinerar är att vi matas med ett ständigt informationsflöde från våra mobiler, mejl och internet. Kan verkligen känna igen det där och att det är så lätt att fastna på sociala medier, en nyhetssida eller en annan intressant webbsida.

Något annat som är intressant är att det tar ungefär 15 minuter att återgå till den normala arbetstakten efter att vi har blivit distraherade/störa av något/någon. Det gör att man tappar ganska mycket produktivitet. Det är också viktigt att vi gör en sak i taget. Många gånger ses det som positivt att kunna hantera många bollar i luften men det är snarare ett ineffektivt sätt att jobba på.

Själv försöker jag göra planeringslistor, dela upp manuset i mål och delmål och lägga undan mobilen. Jag har även märkt att jag jobbar mycket mer effektivt efter lunch och på kvällarna och har en ganska lång startsträcka på morgonen. Försöker därför planera in arbetet med fokus på olika saker på morgonen och på eftermiddagen. Tycker till exempel om att jobba med mina sociala medier på förmiddagen då jag planerar, fotar och skriver texter. Har gärna möten på förmiddagen och försöker alltid ta en låååång promenad med Sigge för att starta dagen på ett bra sätt. Efter lunch fokuserar jag sedan till hundra procent på mina manus, undviker att ha möten och lägger undan mobilen.

Här är mina 5 bästa tips för att inte prokrastinera

  1. Börja. Tänk inte så mycket utan gör bara det du har tänkt dig att få gjort.

  2. För att fokusera på det som ska göras är ett sätt att stänga av eller lägga undan distraktionsmoment som mobilen. Undvik sociala medier och övriga internet. Det är sååååå lätt att fastna bland bloggar, facebook, nyhetssajter och annat i stället för att göra det man ska.

  3. Skriv en att-göra-lista. Vad ska göras och i vilken ordning.

  4. Ha egna deadlines. När ska en sak vara klar? Finns det delmål? Planera så att du inte sitter med ALLT sista dagen.

  5. Belöna dig själv. När du har gjort det du har bestämt, ge dig själv en belöning. Kan vara allt från att köpa något fint till att unna dig en fika med en vän.

  6. Bestäm dig för att titta på mobilen och mejlen ett visst antal gånger per dag. Själv har jag en tendens att kika i mobilen och kolla mejlen i tid och otid men ska verkligen bli bättre på att göra det några få gånger per dag i stället.

  7. Försök att inte ha mål som är så svåra att nå att du vet redan innan du börjar att det inte kommer att gå. Det gör att motivationen sänks och att man inte ”orkar” börja.

Med andra ord. Dags att jobba klart!

Utvalda inlägg

bottom of page